Khortha

Khortha खोरठा भासा झारखण्ड के सदानी परिवार के एगो बोड (बड़ा), सकत (मजबुत), डगर आर सुतंतर भासा (स्वतंत्र) हई। आइज खोरठा झारखण्ड के तीन परमंडल उत्तरी छोटानागपुर, संथाल परगना आर पलामू के भासा रूपें डंडाइल (खड़ा) हई।

Khortha भासा झारखण्ड के 24 जिलाक गइधें 16 जिलाक 1.5 करोड़ से बेसी लोकेक मांञ कोखा भासा (मातृ‌भाषा ), रूपें काम कहर रहल हई ।  जदि छेतरफल देखल जाइ, तो 31-34 हजार भासाक वरंग (वर्ग) कि० मी० तक फइलल. पसरल है।

khortha alphabet (vowel and consonants)- खोरठा का वर्ण परिचय

khortha alphabet – वर्ण ध्वनियों के लिखित रूप को ही वर्ण कहा जाता है हर भाषा की अपनी ध्वनियां होती है। ऐसे ही खोरठा की भी अपनी ध्वनियां है। खोरठा भाषा का लेखन देवनागरी लिपि में होता है, इसलिए देवनागरी लिपि के जो चिन्ह है, ध्वनियों के उन देवनागरी चिन्हों के आधार पर खोरठा के […]

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khortha shabd sampada – खोरठा शब्द सम्पदा

खोरठाक सबद संपइत (khortha shabd sampada) = ठेठ + तत्सम + तद्भव + वदेशज हर भाषा की अपनी ध्वनियां होती है और ध्वनियों के मेल से या व्यवस्था से शब्द बनते हैं। हर भाषा के अपने शब्द भी होते है क ( कंठ ध्वनि) + म (ओष्ठक ) + ल ( अन्तस्थ) = ध्वन चिन्हृ

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Samash in khortha language -खोरठा भाषा के समास

Samash in khortha – समास समास का अर्थ है, संक्षेप। कम से कम शब्दों में अधिक से अधिक अर्थ प्रकटकरना समास का उद्देश्य है। प्रसिद्ध व्याकरण पंडित कामता प्र. गुरु के अनुसार दोया दो से अधिक शब्दों का परस्पर संबंध बताने वाले शब्दों या प्रत्ययों का लोप होने पर इन दो या अधिक शब्दों से

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Gender – Ling in Khortha language – खोरठा भाषा के लिंग

Ling in Khortha – लिंग लिंग शब्द का अर्थ चिन्ह – योनि चिन्ह होता है । इसी योनि चिन्हको देख जीव जंतु का लिंग निर्धारण किया जाता था। इसे प्राकृतिक लिंग कहा जा सकता है। खोरठा चूँकि आदिम भाषा है इसलिए खोरठा में लिंग बोधन के लिए आदिम ढंग – ढांचा के अनुसार होता है।

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Vachan in khortha language – खोरठा भाषा के बचन

Vachan in khortha – बचन बचन सबदेक सोझा – सोझी माने हवो हे बोली बचन | मकिन बेआकरन संग्या आर सरबनाम के एक चाहे एकले बेसी के बोध करवइया बेवसतथा के बचन कहल जाहे । बिदवान गुला कर मानना हइ जे बचन के सही नाम ‘संख्याबचन’ हकइ मकिन एकर छोट रूप ‘बचन’ के चलन बाइढ

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Verb in Khortha language – खोरठा भाषा क्रिया के शब्द

Verb in Khortha – क्रिया जिस शब्द से किसी काम के करने, होने, अधिकार संबंध या अवस्था का बोध होता है, उसे क्रिया कहा जाता है। क्रिया शब्द का आधार “धातु” कहलाता है। क्रिया के भेद – Verb in Khortha 1. सकर्मक क्रिया 2. अकर्मक क्रिया 3. प्रेरणार्थक क्रिया 4. संयुक्त क्रिया 5. जोड़ा क्रिया

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Tense in Khortha language – खोरठा काल रचना

Tense in Khortha – काल काल सबदेक सोझा – सोझा माने हवो हे, समय समय एगो अनंत प्रवाह हके, एकर कोन्हो ओर छोर चाहे ओर पुथान नाय मकिन आदमी सुबिधाक लेतारे गोटा कल के भूत, बरतमान आर भबिस तीन खंडे बांइट राखल हे मकिन बेआकरनें काल कहल जाहे क्रिआ के रूप के कीलेकि क्रिआ रूप

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Case – Karak in Khortha language | खोरठा भाषा के कारक

Karak in Khortha – कारक कारक शब्द का सीधा सीधा मतलब होता है- “करने वाला”जैसे :-हानिकारक – हानि करने वाला लाभकारक – लाभ करने वाला कारक शब्दों की ऐसी व्यवस्था है जिसके अंतर्गत कर्ता, कर्म, क्रिया आदि शब्दों के बीच संबंध को स्थापना होती है जिससे सही अर्थ प्राप्त होती है। जिन शब्दों/शब्दांशों के द्वारा

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Adverb in Khortha language – खोरठा भाषा में क्रिया विशेषण

Adverb in Khortha – क्रिया विशेषण किसी भी क्रिया शब्द की विशेषता बताने वाले शब्द को क्रिया विशेषण कहते हैं। जैसे- गीता बड़ी बेस गावो हह । सामू बेजांय थाइक गेलइ । रामू करे – करे आलो हइ । सोहन गथीं कहलइ | इन वाक्यों में बड़ी बेस, बेजाय, करे-करे गथीं (चुपके से) क्रिया विशेषण

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Adjective in Khortha language – खोरठा भाषा में बिसेसन

Adjective in Khortha – खोरठा बिसेसन बिसेसन सबद बिसेसता से बनल हइ। बेआकरनें बिसेसन वइसन सबद के कहल जाहे, जे संग्या आर सरबनामेक बिसेसता रंग, रूप, आकर, परकार, गुन., धरम बताव हे | खोरठा भासाय बिसेसन के एगो आपन ढंग -ढांचा हे जेकरा हेठे रकम देखल जाइपारे| बिसेसन के मुख भेद – Adjective in Khortha

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Pronoun in Khortha language | खोरठा भाषा में सरबनाम

Pronoun in Khortha – सरबनाम बोलने या लिखने के समय संज्ञा के बदले जो शब्द प्रयुक्त होता है। उसे सरबनाम कहते है। जैसे- राम एगो चनफन गिदर हक | ऊ मैट्रिक में पढ़ो हइ | सीता एगो सुन्दर लड़की लागे | जे रांची में रहो हइ | ऊपर के पंक्तियों में राम के बदले “ऊ”

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Noun in Khortha language | खोरठा भाषा में संज्ञा (संइगा)

संज्ञा (संइगा) – Noun in Khortha language सभी तरह के नामों कोनों चीजेक नाम , जगह के नाम ,कोनो गोंठ -तोंठ ,भाभ- विचार ,के नाम के संइगा कहल जा हे । संज्ञा बना है संज्ञान से, संज्ञा का मतलब है – चेतना जब तक हम किसी वस्तु के बारे में नहीं जानते है तब तक

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